Marie Laberge, Ph.D.

Full professor

Contact details (research)
Centre de recherche du CHU Ste-Justine
Centre de réadaptation Marie Enfant
5200 rue Bélanger, Montréal (Québec) H1T 1C9
Bureau : J.2.601.1.
T 514 374-1710, poste 8606

Contact details (School of Rehabilitation)
T 514 343-6111, ext. 17354
marie.laberge@umontreal.ca

Programme
Occupational Therapy

Chair of the Canada Research Chair in Adolescent Work Disability Prevention

Website : http://adoprevit.org/

Education

  • Sc. Occupational Therapy, Université Laval (1994)
  • Specialized Diploma – Ergonomic Intervention in the field of Ocupational Health and Safety (1995)
  • Sc. Biology (Ergonomics), Université du Québec à Montréal (1997)
  • D. Biology (Ergonomics), Université du Québec à Montréal (2011)
  • Postdoctoral Fellowship, Institute for Work & Health (2012)
  • Canadian Institutes of Health Research (CIHR) Strategic Training Program on Work Disability Prevention (WDP), Dalla Lana School of Public Health, University of Toronto (2011-2013)

Current research projects

  • Early prevention of occupational cancers for students learning semi-skilled trades.
  • Development of digital tools to support health and safety at work in theWork-oriented Training Path (WOTP)
  • Multidimensional models for employment access for people at risk of labor market exclusion.
  • Considering sex and gender in occupational and environmental health: equity practices in prevention approaches.

Research Network

  • Équipe IDEA / VRAIE – Inclusive Design for Employment Access (Fonds Nouvelles Frontières – Transformation) https://vraie-idea.ca
  • Observatoire international sur les impacts sociétaux de l’IA et du numérique (OBVIA), axe Éducation et Capacitation (Fonds FRQ) : https://observatoire-ia.ulaval.ca/
  • Initiative intersectorielle « Vers une société plus inclusive » (Fonds FRQ) https://societeinclusive.ca/
  • Équipe de recherche interdisciplinaire sur le travail « Santé, Genre, Égalité » (SAGE) (Équipe du FRQSC) http://sage.uqam.ca/
  • Centre collaborateur de l’Organisation Mondiale de la Santé / Organisation Panaméricaine de la Santé (OMS / OPS) en santé au travail CAN-96 (co-directrice)
  • Regroupement stratégique Ingénierie de technologies interactives en réadaptation, est (FRQ – Nature et technologie)
  • Réseau Communautés rurales et éloignées en santé (CARES) (Réseau thématique FRQ Santé)
  • Réseau québécois de recherche sur le sommeil (Réseau thématique FRQ Santé)

Selected publications

  • Bérubé, M., Chatigny, C., Laberge, M. (2025). Gender Differences in Occupational Health and Safety Perceptions: Insights from Vulnerable Youth in Dual Vocational Training. Safety Science, 186 June 2025, 106797 (online first) https://doi.org/10.1016/j.ssci.2025.106797.
  • Bérubé, M., Laberge, M., Chatigny, C., Tondoux, A. (2023). Enjeux systémiques du co-développement d’outils numériques en soutien à la formation : une confrontation entre dispositions et contraintes. Médiations et médiatisations, (16), 76-94. DOI : https ://doi.org/10.52358/mm.vi16.368
  • Laberge, M., Vignet, M.*, Chatigny, C. (2022). “Development of a reflective learning method to support health and safety of adolescents with learning difficulties enrolled in a pre-work practicum”. Ergonomics, 65(11), 1509-1524.
  • Laberge, M., Chadoin, M., Inigo, M.*, Messing, K., Lefrançois, M., Sultan-Taïeb, H., Chatigny, C., Riel, J., Webb, J., Fillion, M., Vaillancourt, C., Bellemare, M. (2022). Integration of sex and gender in ergonomic students’ interventions. Ergonomics, 65(11), 1578-1593.
  • Laberge, M., Blanchette-Luong, V., Blanchard, A., Sultan-Taïeb, H., Riel, J., Lederer, V., Saint-Charles, J., Chatigny, C., Lefrançois, M., Webb, J., Major, M.E., Vaillancourt, C., Messing, K. (2020). « Impacts of Considering Sex and Gender during Intervention Studies in Occupational Health: Re-searchers’ Perspectives ». Applied Ergonomics, 82.

Research interests

  • Socio-professional integration of adolescents
  • Prevention of work disability
  • Development, implementation, and evaluation of occupational health interventions
  • Modeling of integrated knowledge translation interventions
  • Development of digital technologies to support employability
  • Sex- and gender-based analysis