Shalini Lal, Ph.D.

Professeur adjointe

Coordonnées (recherche)
CRCHUM
850, St-Denis, bureau S03.452
Montréal (Québec) H2X 0A9
T 514 -890-8000, poste 31676

Coordonnées (École)
T
514-343-6111, poste 29924
F
514-343-2105
shalini.lal@umontreal.ca

Programme

Ergothérapie

Formation

  • B.Sc. Ergothérapie, École de physiothérapie et d’ergothérapie, Faculté de médecine, Université McGill (1996)
  • M.Sc. Psychiatrie,Département de psychiatrie, Faculté de médecine, Université McGill (2002)
  • Ph.D. Sciences de la réadaptation, Sciences de la réadaptation, Faculté de médecine, Université de la Colombie-Britannique (2012)
  • Post-doctorat, Santé mentale des jeunes et en informatique de la santé, Département de psychiatrie et Groupe de recherche clinique et de l’informatique de la santé, Université McGill; Institut universitaire en santé mentale Douglas (2014)

Principaux projets en cours

  • An Integrated Self-Referral eHealth Strategy for Improving Rapid and Direct Access to Youth Mental Health Services: A Stepped-Wedge, Cluster Randomized Controlled Trial in Six Canadian Healthcare Settings (role: chercheur principal; financées par: IRSC, 2016-2020)
  • Internet-delivered Psychosocial Therapy for Maintaining the Treatment Effects of Specialized Early Intervention for Young Adults with Psychotic Disorders: A Multisite Randomized Controlled Trial of Horyzons-Canada – PHASE 1 – Adaptation and Pilot Testing (role: chercheur principal; financées par: NARSAD Brain and Behaviour Research Foundation, 2015-2017)
  • Developing, Implementing, and Evaluating a Model for Youth Mental Health Service Transformation: ACCESS*- Canada (role: co-chercheur principal; financées par: IRSC, 2014-2019)
  • Enhancing Youth Mental Health: A Program of Research into Mental Health Care Needs, Pathways, Outcomes and Services (role: expert; financées par: IRSC, 2015-2022)
  • Children and Youth in Challenging Contexts Knowledge Mobilization Network (role: co-chercheur; financées par: National Centers of Excellence, 2016-2019)

Publications choisies

  • Lal, S., Nguyen, V., & Theriault, J. (2016). Seeking mental health information and support online: experiences and perspectives of young people receiving treatment for first‐episode psychosis. Early Intervention in Psychiatry. doi:10.1111/eip.12317. 
  • Lal, S., Dell’Elce, J., Tucci, N., Fuhrer, R., Tamblyn, R., Malla, A. (2015). Preferences of young adults with first-episode psychosis for receiving specialized mental health services using technology: A survey study. Journal of Medical Internet Research (JMIR) – Mental Health. 2(2): 1-18.
  • Lal, S., Adair, CE. (2014). E-mental health: A rapid review of the literature. Psychiatric services (Washington, D.C.). 65(1): 24-32.
  • Lal, S., Jarus, T., Suto, MJ. (2012). A scoping review of the Photovoice method: Implications for occupational therapy research. Canadian Journal of Occupational Therapy. 79(3): 181-190. 
  • Lal, S., Ungar, M., Leggo, C., Malla, A.K., Frankish, J., Suto, M.J. (2013). Well-being and engagement in valued activities: Experiences of youth with psychosis. OTJR: Occupation, Participation, and Health, 33, 190-197. doi: 10.3928/15394492-20130912-02. 

 Orientation des recherches

  • Améliorer l’accès aux services en santé mentale et leur qualité pour les jeunes
    • Élaborer, mettre en œuvre et évaluer des modèles de prestation de services novateurs afin d’accroître l’accessibilité et l’engagement aux soins de santé mentale des jeunes et des familles
    • Évaluer l’utilisation des technologies de l’information et de la communication pour appuyer et accroître la prestation de services de santé mentale aux jeunes et à leurs familles
    • Étudier les phénomènes de rechute, de rétablissement et de bien-être selon la perspective des jeunes et de leurs familles
    • Appliquer les connaissances en science et en pratique
    • Transformer les politiques en matière de santé mentale et les prestations de services de santé mentale
    • Évaluer les programmes, mobiliser les parties intéressées, mener des recherches participatives, qualitatives et mixtes
×